بیانیه تشکل اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم به مناسبت ۱۲ بهمن آغاز دهه مبارک فجر و سالروز ورود امام خمینی(قدس سره) به میهن اسلامی

بیانیه تشکل اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم

به مناسبت

۱۲ بهمن آغاز دهه مبارک فجر و سالروز ورود امام خمینی(قدس سره) به میهن اسلامی

و نقش نهاد حوزه علمیه به ویژه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در حمایت از معمار کبیر انقلاب اسلامی

 

بسم الله الرحمن الرحیم

دوازدهم بهمن ماه از روزهای نادر و بی ‌نظیر در تاریخ ملت ماست. روز حرکت سرنوشت ‌سازی که در آن  فریادهای ملتی بپاخاسته، یکی شد و دریایی از انسانها به حرکت درآمد وبه  صورت موجی یکپارچه  به سوی مقصدی الهی و انسانی روان شد.

در دوازدهم بهمن ماه ۵۷، جهان شاهد یکی از شگفت انگیزترین حضور آگاهانه مردم در تاریخ بود. در آن روز، ملتی یکپارچه و مصمم، با شعاری واحد و با قلب و روحی سرشار از عشق و ایمان، مرزهای خطر را در نور دید و به استقبال مردی شتافت که پس از پانزده سال دوری و تبعید، به میان ملتش باز میگشت، تا بر پیکر شهیدانش نماز بگزارد و به نام خدا سفینه ‌ی نجات خلق را از میان لُجّه ‌ی خون به ساحل پیروزی رهنمون شود.

مردمی که فریاد دشمن شکن امام خمینی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی (قدس سره) را در فیضیه شنیده بودند، آنانی که گلوله ‌ی جلادان در پانزدهم خرداد ماه سینه ‌ی عزیزانشان را دریده بود، ملتی که قامت رعنای جوانان وطن را در هفدهم شهریور ماه، غرقه به خون دیده بودند، می دانستند که او می ‌آید و می ‌فهمیدند که چرا می ‌آید. اما در این بین این حوزه علمیه و طلاب بودند که با دریافت پیام حضرت امام و نشر آن به مردم نقشی بی بدیل را در پیروزی انقلاب اسلامی ایفاء کردند و در این میان، جامعه محترم مدرسین از جایگاهی والا برخوردار است.

جامعه مدرسین در قیام ۱۵ خرداد ماه سال ۱۳۴۲ هنگامی که امام خمینى -قدس ‌سره- به وسیله رژیم پهلوى بازداشت و به تهران اعزام و در پادگان نظامى زندانى شد، در تشویق مردم به قیام، نقش مهمى را بر عهده داشت.

اعضای این جامعه به منظور جلوگیری از تصمیم رژیم پهلوى مبنی بر محاکمه و به تبع آن اعدام امام خمینى -قدس ‌سره- در دادگاه نظامى، در جلساتی که توسط علماء در حمایت از امام خمینی -قدس ‌سره- برگزار می ‌شد، شرکت نموده و در هدایت و نتیجه بخش بودن این جلسات نقش مهمى را ایفاء ‏‌نمودند. در همین زمان و به کوشش اعضاى جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، چند نفر از فقهاء و مراجع بزرگ طى اطلاعیه‏اى ، مرجعیت امام خمینى -قدس ‌سره- را تأیید نمودند؛ در اثر همین قیام همگانى مردم و تلاش علماء و مراجع تقلید بود که رژیم پهلوی نتوانست تصمیم خود را عملی کند و نهایتاً در ۱۷ فروردین سال ۱۳۴۳، به ناچار برخلاف میل خود، ایشان را آزاد و به قم باز گردانیدند.

فعالیت اعضاى جامعه مدرسین در غیاب امام خمینى -قدس ‌سره-  ،همگام با سایر علماء، طلاب، دانشگاهیان و سایر اقشار مبارز،  در دو بُعد  ترویج و گسترش منویات امام خمینی -قدس ‌سره- و زنده نگهداشتن نام ایشان ونیز افشاگرى بر علیه بی ‌عدالتی ‌ها و ظلم‌های رژیم پهلوی؛ از صفحات درخشان نهضت اسلامی به شمار می آید. پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷، مسئولیت جامعه مدرسین تغییر کرد و از صورت مبارزه با رژیم طاغوت به صورت مشارکت در تأسیس و تثبیت حکومت اسلامى مبدل گشت.

امروز در آستانه ورود به دهه فجر ۱۴۰۲ قرار داریم و هرچه به تاریخ انتخابات اسفندماه نزدیک می شویم تلاش دشمنان انقلاب اسلامی در ضدیت با ارکان سه گانه انقلاب : رهبری ، اسلام و مردم وحامیان این انقلاب بیشتر خود را نشان می دهد. و در این میان نقش بی بدیل جامعه مدرسین در تثبیت انقلاب اسلامی و حمایت از پایه های نظام اسلامی آن قدر برجسته است که حضرت امام در این باره می فرماید:

شما از قول من به فرزندان انقلابی ‌ام بفرمایید که تندروی عاقبت خوبی ندارد. اگر آنان جذب حضرات آقایان جامعه محترم مدرسین نشوند، در آینده گرفتار کسانی خواهند شد که مروّج اسلام امریکایی ‌اند.

و در کلام آیت الله العظمی امام خامنه ای (مدظله العالی) چنین آمده است:

جامعه مدرسین یک نهاد ریشه دار و با ارزش است، این چیزی نیست که امروز ما بتوانیم چیزی را معادل آن قرار بدهیم، یا چیزی را موازی آن درست کنیم … جامعه مدرسین، مجموعه ‌ای است که اعتبار او درونی است. اعتبار او اعطایی نیست.

بر این باوریم که هرگونه ایجاد تفرقه در میان ملت به ویژه در حوزه های علمیه و تعریض به مجموعه کهن و ریشه دار جامعه مدرسین ، آب در آسیاب دشمن ریختن است و بر همین اساس تبری خود را از این گونه اقدامات تفرقه افکنانه در جامعه ابراز داشته و همگان را به تبعیت از منویات رهبر معظم انقلاب و میراث حضرت امام و شهداء یعنی پیروی از خط ولایت توصیه می نماییم.

دبیرخانه تشکل اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم